luni, 8 februarie 2010

Cum sa ceri o marire de salariu cu succes?

Iată lista celor mai importante lucruri pe care trebuie să le iei în calcul dacă speri la un salariu mai mare, listă realizată împreună cu consultanţii HR Club.

1. Verifică situaţia financiară a firmei şi dacă centrul operaţional din care faci parte e pe profit.Nu toate firmele au fost afectate în mod egal de criză, aşa că poţi avea şansa să te afli într-o barcă bună.

“Există un număr de companii sau cazuri speciale când, contrar opiniei generale, se pot obţine măriri salariale, cel mai adesea punctual, pentru anumiţi oameni şi poziţii, şi în foarte rare cazuri, la nivel de department sau linie de business ori chiar companie”, spune Sorin Faur. Câteva exemple sunt fabrica Nokia de la Jucu, care a anunţat majorări salariale de 9% în 2010, plus o primă de Paşte pentru toţi angajaţii, sau producătorul olandez de materiale de construcţii Den Braven România, care a acordat creşteri salariale de 25-35% în ianuarie 2010. Prin urmare, primele întrebări cărora trebuie să le dai un răspuns sunt: Care este situaţia financiară a firmei în care lucrezi? Care dintre centrele de cost şi profit ale companiei este pe profit? Care este situaţia centrului de care aparţii? “Scenariul cel mai optimist pentru obţinerea unei creşteri salariale este atunci când firma a înregistrat profit, sau cel puţin centrul operaţional propriu, iar eficienţa personală a crescut, firma obţinând un beneficiu mai mare ca urmare a contribuţiei tale”, arată directorul HR al BDO.

2. Calculează câţi bani în plus aduci tu companiei. Prima condiţie pentru ca mărirea salarială să aibă şanse de reuşite este să poţi demonstra care sunt beneficiile suplimentare pe care le aduci companiei.

A-ţi face jobul pur şi simplu nu te îndreptăţeşte la măriri salariale. “Dacă reuşim să-i arătăm şefului nostru care sunt acele elemente măsurabile pe care noi le aducem în companie şi care ar trebui remunerate în plus faţă de ceea ce deja furnizam conform actualului salariu, atunci avem o şansă”, crede Mădălina Enache, consultant HR Club. În cazul unor joburi precum cele de vânzări, implementare, project management sau producţie, este mai uşor să găsim task-uri măsurabile şi cuantificabile prin care să ne facem vizibilă activitatea, de exemplu depăşirea targetului de vânzări cu 5%, creşterea numărului de clienţi noi cu 7% sau finalizarea unui proiect cu 15 zile înainte de deadline.

3. Interesează-te care e nivelul salarial pe piaţă pentru jobul tău şi cât de uşor poţi fi înlocuit.

Dacă înlocuirea omului în cauză este simplă şi ieftină (prin recrutare internă sau externă), iar nivelul salarial solicitat este peste piaţă, şansele de a obţine o creştere salarială sunt extrem de mici. “Argumente de genul: a crescut rata la bancă, mama este bolnava, soţia este însărcinată sau şi-a pierdut locul de muncă ar putea atrage compasiune şi ajutor uman, dar nu o mărire de salariu”, explică Sorin Faur. Potrivit acestuia, nici motivele de genul “a crescut inflaţia” nu sunt utile, doarece inflaţia a crescut pentru toţi şi nu te diferenţiează între angajaţi.

4. Trebuie să ştii exact câţi bani în plus să ceri. Dacă se poate demonstra că eficienţa unui angajat a crescut cu 7%, acesta nu poate spera la o mărire salarială de 15%.

Trebuie să ştii exact cât vrei şi cât meriţi, chiar dacă soliciţi în cadrul negocierii mai mult decât speri să obţii. Aşteptarea interioară trebuie corect ajustată, spun consultanţii. “Cererile vagi sunt din start sortite eşecului deoarece arată că solicitantul nu a înţeles nici măcar rudimentele mecanismului de majorare salarială. Fiecare procent, fiecare leu solicitat în plus trebuie să fie bine justificat şi însoţit de identificarea clară a surselor din care poate fi plătit”, explică directorul HR al BDO. De regulă, suma în plus solicitată trebuie să fie acoperită de două-trei ori de plus valoarea adusă de angajat, în condiţiile în care pentru angajator o creştere cu 1 leu a salariului net înseamnă un cost de 1,8 l lei.

5. Alege momentul oportun pentru negociere.

Cele mai potrivite momente pentru a solicita o mărire salarială sunt următoarele: atunci când se raportează situaţiile lunare, când tocmai a fost încheiat un proiect major, când tocmai a fost câştigat un client important, când s-a obţinut o finanţare generoasă sau când tocmai ai obţinut o calificare/atestare de tip MBA, doctorat, premiu internaţional. Potrivit consultanţilor, angajatul trebuie să se pregătească psihic pentru momentul negocierii, fiind dispus să ia decizii pe loc şi să nu rateze oportunităţile care apar din mers.

6. Gândeşte din perspectiva decidentului şi fii pregătit să munceşti mai mult. În cadrul negocierii, este important nu doar să ceri, ci şi să oferi.
O abordare eficientă este aceea în care angajatul întreabă “Ce condiţii ar trebui să îndeplinesc pentru a primi o mărire de salariu?”.

O astfel de întrebare are din start o componentă persuasivă deoarece, în subtext, mărirea de salariu este posibilă atât timp cât se îndeplinesc un număr dat de condiţii. “Întotdeauna trebuie să te plasezi în context. O persoană care se vede doar pe sine şi nu ţine cont de toţi factorii în funcţie de care se ia o decizie ratează tocmai înţelegerea logicii pe care şeful său îşi bazează opţiunile. Cine vrea să-şi crească şansele de a încheia negocierea cu succes trebuie să gândească din perspectiva decidentului”, explică Faur. Potrivit acestuia, cele mai importante condiţii ale negocierii sunt realismul angajatului, flexibilitatea, justeţea cererii, soliditatea argumentării, puterea de convingere, intuiţia, flerul, istoricul profesional şi relaţia din trecut cu decidentul.

7. Poţi obţine mai uşor un bonus consistent decât o creştere de salariu.Dacă măririle salariale presupun costuri fixe pe termen lung şi au un impact asupra bugetului salarial anual, bonusurile pot fi mai uşor de obţinut de la angajator.

“Perioada pe care o traversăm presupune dificultăţi pentru angajatori, multe companii fiind în situaţia de a face concedieri. În aceste condiţii, este dificil de negociat o mărire salarială, dar o opţiune care ar putea funcţiona este acordarea unor bonusuri mai consistente care să suplinească mărirea anuală”, consideră Olguţa Dana Totolici, consultant şi trainer colaborator al Structural Consulting Group, membru HR Club.

8. Negociază pachetul salarial în întregime, nu doar salariul.

Potrivit consultanţilor HR, trebuie să negociezi nu doar salariul, ci şi celelalte componente ale pachetului salarial: concediul de odihnă, primele, beneficiile medicale, programul de lucru, spaţiul de birou, diurna, maşina de serviciu, autonomia, puterea de decizie, poziţia în organigramă, trainingul. “Se poate negocia de exemplu un birou propriu. Pentru cineva care are nevoie de linişte şi concentrare, timpul şi eficienţa câştigate ca urmare a mutării din open space într-un birou propriu poate însemna mai mult decât o mărire de salariu: va fi mai odihnit, îşi va atinge obiectivele mai uşor, va urca mai repede pe scara ierarhică”, spune Sorin Faur. O extindere a atribuţiilor obţinută ca urmare a negocierii poate aduce beneficii mai mari decât un plus la salariu. “Expunerea internaţională şi experienţa de traveling pot fi mult mai valoroase decât un plus de 20% la salariu. Fiecare trebuie să-şi pondereze corect beneficiile, în temeni de valoare subiectivă, personală”, crede directorul HR.

9. Exemple de situaţii când solicitarea de mărire salarială poate avea succes:

• Un director economic care a reuşit să reorganizeze schema de finanţare a companiei şi a atras 300.000 de euro în plus;

• Un şef de secţie care a eficientizat anumite procese de producţie şi a obţinut o creştere a productivităţii cu 30%;

• Un director financiar care a reuşit să obţină un credit substanţial de la o bancă şi în condiţii favorabile;

• Un reprezentant de vânzări care a reuşit să aducă în portofoliul firmei pe cel mai important client al competitorului direct;

• Un director de resurse umane care a atras o importantă finanţare europeană prin care se formează profesional angajaţii firmei şi care a adus astfel economii substanţiale la bugetul de training şi care se va ocupa în continuare de implementarea proiectului.

sursa: http://www.realitatea.net/plictiseala-poate-ucide-cu-adevarat_699053.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu