luni, 20 septembrie 2010

Profetiile autorealizatoare

Profeţiile cu privire la propria persoană se împlinesc

După ce v-aţi obişnuit, în sfîrşit, cu sistemul telefonic folosit în departamentul dumneavoastră, sînteţi transferat într-o altă clădire, unde se foloseşte un sistem total diferit.

Spuneţi cu voce tare:


„Nu se poate! Nu sînt în stare să învăţ toate caracte¬risticile astea. Probabil o să-mi ia luni întregi ca să-mi intru în mînă. Parcă nu era destul de greu să preiau poşta vocală şi să fac transferuri de pe ve¬chiul meu telefon. Nu voi reuşi să învăţ niciodată un sistem de comenzi complet nou."


Apoi spuneţi:

„M-am familiarizat cu telefoanele pe care le folo¬seam înainte şi acum mă voi descurca la fel de bine şi cu noul sistem. Voi învăţa cu ajutorul colegilor mei si voi ţine la îndemînă o broşură cu instruc¬ţiuni."


Cine pare condamnat să-i descurajeze pe apelanţi şi să încurce transferurile la noul său telefon? Cine se va fami¬liariza rapid cu noul sistem?

Într-un fel sau altul, în ultimii cîţiva ani m-am convins pe mine însumi că stau foarte prost cu simţul de orientare.

Cel mai curios este faptul că am călătorit foarte mult, în cea mai mare parte a lumii, fără să mă rătăcesc vreodată.

Am făcut autostopul de la Nairobi la Cape Town, m-am aventurat pe culmile din Noua Guinee şi am bătut potecile incaşe nemarcate din Anzi.

Intotdeauna am ajuns fără probleme la destinaţia propusă.
Însă de curînd am ajuns binecunoscut pentru „talen¬tul" de a mă rătăci în oraşul meu natal.

Nu demult, priete¬nii noştri Lou şi Vanna Novak ne-au invitat la cină la ei acasă, la doar 25 de minute de noi. înainte de a pleca, am sunat-o pe Vanna şi i-am spus:
„Ştiu că am mai fost la voi de două ori, dar cred că ar fi bine să-mi spui din nou pe unde s-o iau. Ştii că mă rătăcesc întotdeauna."

În timp ce-mi notam instrucţiunile, nu m-am ostenit să verific detaliile, fiindcă oricum mă aşteptam să mă rătă¬cesc.
Fireşte, cu o jumătate de oră mai tîrziu decît ora la care eram aşteptaţi, i-am sunat din maşină.

„Lou, ne-am rătăcit. N-am idee ce s-a întîmplat. Am căutat podul Magnolia Street, aşa cum a spus Vanna, dar am ajuns pe podul Ballard şi acum nici măcar nu mai sînt sigur pe ce parte a canalului trebuie să fim. întotdeauna mă rătăcesc cînd vin la tine."

Mă simţeam atît de prost.

Fetiţa noastră urla în scaunul ei din maşină, iar soţia mea, Julie, şedea în spate, încercînd s-o potolească şi certîndu-mă pentru că încurcasem in¬strucţiunile Vannei. în cele din urmă, am ajuns (cu o întîr-ziere de 45 de minute), dar numai după ce Lou m-a „dirijat" prin telefon.

A fost asemenea uneia dintre scenele acelea din filmele vechi, în care pilotul unui mic avion are un atac de cord şi pasagerul lui reuşeşte să aducă avionul pe pă-mînt, urmînd instrucţiunile turnului de control.

În drum spre casă, Julie a subliniat faptul că eu mă „programasem" de la început să mă rătăcesc. Nici nu ar fi fost posibil să nu mă rătăcesc, îi programasem pentru acest rezultat pe Lou şi Vanna, precum si pe mine însumi, prin formularea:

„întotdeauna mă rătăcesc."


Am o busolă, sînt deştept, am o hartă detaliată şi mă pricep să vorbesc cu oamenii. Nu există nici un motiv lo¬gic pentru care m-as rătăci.

De ce să-mi limitez capacităţi¬le în mod artificial?

Chiar din acel moment, m-am hotărît să nu mai spun „Mă rătăcesc întotdeauna." în schimb, as¬cult instrucţiunile cu atenţie, iau notiţe clare şi spun: „O să-1 găsesc uşor."

Care sînt limitările pe care vi le autoimpuneţi?

La ce anume v-aţi convins pe dumneavoastră înşivă că nu vă pricepeţi?

Ce mituri perpetuaţi, spunîndu-le celorlalţi că nu aveţi anumite aptitudini?

„Cînd trebuie să repar ceva, parcă aş avea două mîini stingi."

„Nu sînt în stare să gătesc."

„Să învăţ franceza? Nici măcar nu pot pronunţa nu¬mele vinurilor din California. N-am defel talent la limbi străine."

Astăzi, în timp ce scriam, m-am hotărît să-mi deblochez talentul de a-mi găsi drumul, oriunde m-aş afla.

Vă invit şi pe dumneavoastră ca atunci cînd citiţi această pa¬gină să luaţi hotărîrea de a vă pune în valoare cît mai mul¬te abilităţi.
Nu vă mai spuneţi dumneavoastră şi celorlalţi Că „nu vă pricepeţi" la ceva;

ci descoperiţi cît de bine vă pricepeţi.

Notă succintă


Ce puteţi face acum:

Înlocuiţi expresiile dumneavoastră obişnuite care vă autolimitează cu afirmaţii care vă dau puter
e,
în loc să spuneţi:

„Niciodată n-am fost bun la matematică.

Nu mă prea pricep la cifre. Niciodată nu ştiu cum se calcu¬lează procentele, nici măcar cu un calculator",

spuneţi:

„Mă descurc bine la multe lucruri legate de mate¬matică. Voi trece pe la bibliotecă şi îmi voi reîm¬prospăta memoria în ce priveşte calculele elementare pe care le-am uitat, cum ar fi calculele cu pro¬cente."

În loc să spuneţi:

„Nu mă pricep la asta",

spuneţi:

„Mă străduiesc să devin mai bun la asta."

sursa: Geroge L Walter - "INFLUENTA LIMBAJULUI POZITIV

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu